• خانه 
  • امامان در عالم مثال به چه کیفیت بودند؟ 
  • تماس  
  • ورود 

مقاله صلح وآشتی ازدیدگاه آیات وروایات

17 آذر 1394 توسط حاتم

چکیده
صلح به معنای ازبین بردن کدورت ها ونفرت ها برای برقراری ارتباطی سالم بین افراد جامعه است. ودر
قرآن گاه به معنای نیکوآفریدن وگاه به معنای اصلاح کردن کدورت ها بعد ازآفرینش است. که در روایت وآیات فراوانی به ایجاد صلح وآشتی تأکید شده به طوری که بعضی از روایات آن را از بالاترین عبادات برشمرده اند.
انسان می تواند با آشنا شدن از مفاهیم واهمیت صلح وآشتی ازدیدگاه آیات و روایات واصول و ویژگی های آن در قرآن پی ببردکه قرآن درمورد صلح تأکید فراوان شده به طوری که خداوند دروغ درباره ی اصلاح بین مردم راگناه نمی داند وکسانی که باعث برقراری صلح صلح بین مردم هستند رامقربان روز قیامت شمرده است.
همچنین انسان باآگاهی از چگونگی صلح باخدا وبا خویشتن می تواند سیر کمال زندگی خود راشناسایی وطبق آن حرکت نماید. ودر ادامه با آشنایی نحوه ی ارتباط نیکو با دیگر افراد جامعه ازجمله خانواده وهمسایگان ودیگر مؤمنین می تواند به از بین بردن بسیاری از کدورت ها به ارتقاء خود وجامعه کمک کند.
به وسیله این آگاهی ها ست که انسان می تواند در مسیر کمال حود حرکت کرده وبه هدف آفرینش که معرفت ومحبت خداوند است نزدیک شده وبسیاری از سوء ظن ها وکج فهمی ها ی خود را کنار گذاشته وبا دیگران رابطه دوستی برقرار نماید.
کلیدواژه ها: صلح، رابطه، قهر.

لينك كامل مقاله

 

 نظر دهید »

مقاله ماهیت انسان از منظرقرآن

29 شهریور 1394 توسط حاتم

موضوع انسان شناسی یکی ازاصلی ترین موضوعات قرآن کریم به شمار می رود. خداوند در هول بسیاری ازآیات شریفه قرآن به تحلیل ابعاد وجودی انسان، بایدها و نبایدهای او،  هدف ازخلقت انسان و آسیب شناسی موانع و عوامل مخل بر سر تحقق این هدف می پردازد.

بر اساس آموزه های قرآنی انسان ، مجمع البحرین هستی است که دوجنبه جسمانی با کشش های منفی و روحانی با کشش های متعالی و قابلیت خلیفة اللهی در کنار هم  قرار گرفته‌اند تا در اثر اختیار نفس انسانی سرانجام یکی از دو مسیر انتخاب شده و مسیر رشد و کمال را طی نماید. اما بخش اصیل انسان یعنی روح او ویژگی‌هایی دارد که اساس آنها کرامت است. جلوه‌های کرامت انسان را می‌توان در سه ویژگی خلافت،  تسخیر آسمان و زمین بر انسان و احسن المخلوقین بودن او خلاصه نمود. در مقابل این نقطه اعتلای انسانی،  قرآن کریم سخن از مرحله انحطاط و سقوط انسان نیز به میان آورده و در قالب مفاهیمی چون طبع و ختم قلب،  صرف قلوب،  غلف قلوب،  و قساوت و مرض قلب به تحلیل ویژگی های این مرحله پرداخته است. مفسرین از این مرحله به «اضلال کیفری» تعبیر می کنند؛ مرحله‌ای که انسان مختار با اختیار خود فرصتهای خدایی شدن را از دست داده و به مرز حیوانیت بلکه پست‌تر از آن رسیده و خداوند در این مرحله به اقتضای حکمت خود درهای هدایت را بر روی خرد بسته و ستبرگمراهی را برای او هموار می‌سازد.

خداوند در قالب آیات بسیاری به آسیب شناسی این موضوع پرداخته و عوامل اخلاقی،  اعتقادی و رفتاری متعددی را همچون جهل،  کفر،  نفاق،  ارتداد،  هواپرستی و ارتکاب گناهان کبیره برای این مرحله برشمرده است.

کلید واژه: انسان،  کرامت،  انحطاط،  اضلال کیفری.

لينك كامل مقاله


 نظر دهید »

مقاله خورشید مهربانی(سميه اقابابايي)

28 شهریور 1394 توسط حاتم

اگر انسان بخواهد به سوی خداوند راهی پیدا کند بایداولا خودش را از صفات رذیله پاک گرداند ثانیا خود را به صفات انسانی آراسته کند و در نهایت به کمالات انسانی نائل گردد. برای رسیدن به این مقام ،انسان باید الگو و مقتدایی داشته باشد،الگویی که خداوند او را تعیین کرده و مظهر اتم و اکمل خداوند باشد و این الگو حضرات معصومین اند که صفات فعل خداوند در آ ن ها بروز کرده است.با این که همه ی این چهارده نور مقدس نور واحد هستند اما به اقتضای زمانشان بعضی از این بزرگواران ،بعضی از صفاتشان بیشتر بروز کرده تا آن جایی که مردم،بیشتر آن امام رابه آن صفت می شناسند.مثلا امام رضا به صفت رضا و رئوف معروفند. پس واجب است که اولا:امام را آ ن طوری که شایسته است بشناسیم و ثانیا:به او اقتدا کنیم و او را در همه ی کارهای خویش الگو قرار دهیم.

زندگانی امام رضا:امام هشتم،علی بن موسی الرضا فرزند موسی بن جعفر در یازدهم ذی قعده سال 148 در مدینه به دنیا آمد.مادر آن حضرت تکتم نام داشت وی از اشراف و بزرگ زادگان عجم بود و از برترین زنان زمان خود و از خرد مند ترین و متدین ترین و با ادب ترین زنان آ ن روزگار بوده است.

بعضی از القاب امام هشتم:رضا،فاضل،رضی،قره عین المومنین،غیظ المجتهدین،عالم آل محمد و غوث الهفان به معنای فریاد رس در ماندگان است.حضرت جواد فرمود((…خداوند پدرم را رضا نامید به این علت که او مرضی و پسندیده ی خدا در آسمان و مرضی رسول او و ائمه ی بعد از آن حضرت در زمین بود.و فرمودند مخالفین از دشمنان ما (یعنی اهل بیت)از پدرم راضی و او را پذیرفته بودند،همچنان که دوستان و شیعیان او را پذیرفته و از او راضی بودند.

تعداد فرزندان حضرت :در اینجا دو قول وجود دارد :اول:فرمایش شیخ مفید در کتاب ارشادش ((حضرت رضا هنگام شهادتش فرزندی که ما از آ ن آ گاه باشیم به غیر از امام جواد نداشته است)).

ولی بزرگان علمای اسلامی قول شیخ مفید را نپذیرفته اند و به آن چند جواب داده اند.جواب اول:بنای شیخ مفید در این کتاب بر اختصار است شیخ مفید در این کتاب مختصری از اخبار را به فرا خور حال اورده است و تمام موارد مربوط به آ ن را نقل نکرده از جمله آن ها همین مطلب مورد بحث ماست جواب دوم :ممکن است آن حضرت فرزندان دیگری داشته است که قبل از شهادت امام رضا یا به شهادت رسیده اند و یا به اجل طبیعی خود از دنیا رفته اند. جواب سوم: شیخ مفید به طور قطع و یقین این مطلب را نگفته بلکه نفی علم از خودش نموده است.و این کلام شیخ مفید منافات ندارد با این که دانشمندان دیگر اسلامی بر اثر تفحص بیشتر برای امام رضا غیر از امام جواد فرزندان دیگری را پیدا کرده باشند جواب چهارم:کنیه ی مشهور امام رضا ابو الحسن است ،اگر امام رضا غیر از امام جواد فرزندان دیگری نداشته است باید این کنیه غلط باشد.جواب پنجم:آن چیزی است که از اقوال مورخین و علمای بزرگ اسلامی نقل می گردد و بنابر آن حضرت رضا دارای چندین فرزند پسر و یک دختر بوده است.

فرزندان حضرت:در بسیاری از کتب شیعه تصریح شده که امام رضا فرزندان دیگری  نیز غیر از امام جواد داشته اند.حضرت دارای 5 پسر به نام های کامام جواد ،حسن،جعفر،ابراهیم ،حسین و فاطمه می باشند.

1-امام جواد:امام نهم شیعیان می باشد نام مادر ایشان سبیکه نوبیه است تولد ایشان در شب دهم ماه رجب است و شهادتش در اخر ماه ذی القعده.مدفن نورانی اش شهر مقدس کاظمین می باشد.2-امام زاده حسین :حرم ایشان در قزوین است 3-امامزاده جعفر:ایشان معروف به شاه کرم بوده و مزار ایشان واقع در جاده فرود گاه بین المللی اصفهان است.4-امامزاده حسن:ایشان در میان باغ بزرگی در روستای برج زیدان مدفون است. 5-امامزاده ابراهیم:طبق قولی مزار ایشان در قوچان و طبق قولی در شهر شاهرود است.6-حضرت فاطمه:از فرزندان امام رضا می باشد که احادیث اخلاقی و اعتقادی متعددی را از پدر خود یا معصومین دیگر نقل می کند.که از جمله این احادیث حدیث منزلت و حدیث غدیر و احادیث فاطمیات می باشدکه بعضا شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا و علامه مجلسی در کتاب بحا رنقل کرده اند.(این احادیث را فاطمیات می نامند زیرا راویان آن جز یکی  دو نفر همه فاطمه نام داشته اند.از جمله ی این احادیث حدیث معراج،حدیث شهید بودن محبان آل محمد،حدیث غدیرو حدیث منزلت می باشد).

فرزندان حضرت رضا از دیدگاه علم رجال و حدیث: 1-روایت صحیحه بزنطی:یکی از مهم ترین و قاطع ترین دلیل بر تعدد فرزندان حضرت رضا صحیحه بزنطی است که هیچ دلیلی نمی تواند با آن معارضه کند.ابو جعفر احمدبن محمد بن نصر بزنطی از بزرگان علماء شیعه  و از اصحاب حضرت کاظم و حضرت رضا و حضرت جواد و از خواص و صاحب سر آن بزرگواران می باشد.در مقام او همین بس که علماءرجال درباره ی او گفته اند:او در نزد امام رضا و امام جواد از منزلت بزرگی برخوردار بود.این عالم می فرماید:به امام رضا عرض کردم من از حضرت کاظم از جانشین آن حضرت سوال کردم آن بزرگوار شما را معرفی کردند ؛و در سال های قبل که شما فرزندی نداشتید از شما در باره ی امام بعد از خودتان سوال کردم فرمودید:برای من فرزندی خواهد بود که او بعد از من ،امام شما می باشد اکنون که خداوند دو پسر به شما عنایت فرموده کدام یک از آن دو جانشین شما خواهد شد .حضرت فرمود:هنوز وقت جواب دادن نرسیده این حدیث از جهت سند و دلالت بسیار قوی و روشن است و دلیل بر تعدد فرزندان امام رضا می باشد

احادیث تک فرزندی امام رضا:در این جا به یک مورد از این روایات اشاره می کنیم: روایت حنان بن سدیر صیرفی:حضرت امام رضا در جواب حنان فرمودند:من در آینده دارای یک فرزند خواهم شد و خداوند از آن یک فرزند نسل مرا در روی زمین زیاد می گرداند.

جواب حدیث:یکی این که راوی این حدیث یعنی حنان  بنابر نوشته ی اساتید علم رجال از گروه واقفیه و هفت امامی بوده است و امامت حضرت رضا را قبول نداشته و سعی داشته تا آن حضرت را ناقص و ابتر معرفی کند و دیگر این که این حدیث با صحیحه بزنطی تعارض دارد و مطابق علم رجال صحیحه بر روایت حنان تقدم دارد.

نتیجه:حضرت رضا دارای فرزندان متعددی بوده و فرزند آن حضرت  منحصر به امام جواد نبوده ولی چون نسل آن بزرگواراز طریق امام جواد باقی مانده ،این امر سبب شده که بعضی گمان کنند که حضرت به غیر از امام جواد فرزند دیگری نداشته است.

لينك كامل مقاله

 نظر دهید »

چکیده مقاله صلح وآشتی ازدیدگاه آیات وروایات

17 مرداد 1394 توسط حاتم

استاد راهنما :حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حسن رضایی

محقق:زهرا احمدی

چکیده
صلح به معنای ازبین بردن کدورت ها ونفرت ها برای برقراری ارتباطی سالم بین افراد جامعه است. ودر
قرآن گاه به معنای نیکوآفریدن وگاه به معنای اصلاح کردن کدورت ها بعد ازآفرینش است. که در روایت وآیات فراوانی به ایجاد صلح وآشتی تأکید شده به طوری که بعضی از روایات آن را از بالاترین عبادات برشمرده اند.
انسان می تواند با آشنا شدن از مفاهیم واهمیت صلح وآشتی ازدیدگاه آیات و روایات واصول و ویژگی های آن در قرآن پی ببردکه قرآن درمورد صلح تأکید فراوان شده به طوری که خداوند دروغ درباره ی اصلاح بین مردم راگناه نمی داند وکسانی که باعث برقراری صلح صلح بین مردم هستند رامقربان روز قیامت شمرده است.
همچنین انسان باآگاهی از چگونگی صلح باخدا وبا خویشتن می تواند سیر کمال زندگی خود راشناسایی وطبق آن حرکت نماید. ودر ادامه با آشنایی نحوه ی ارتباط نیکو با دیگر افراد جامعه ازجمله خانواده وهمسایگان ودیگر مؤمنین می تواند به از بین بردن بسیاری از کدورت ها به ارتقاء خود وجامعه کمک کند.
به وسیله این آگاهی ها ست که انسان می تواند در مسیر کمال حود حرکت کرده وبه هدف آفرینش که معرفت ومحبت خداوند است نزدیک شده وبسیاری از سوء ظن ها وکج فهمی ها ی خود را کنار گذاشته وبا دیگران رابطه دوستی برقرار نماید.
کلیدواژه ها: صلح، رابطه، قهر.

 

 1 نظر

چکیده مقاله پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر

27 اسفند 1393 توسط حاتم

محقق الهام کریمی

چکیده

  منت خدای را عز وجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود

ممد حیات است م چو بر می آید مفرح ذات .درباره نعمت های خود که نمی توان سخنی گفت چرا که :

از دست وزبان که برآید کز عهده ی شکرش به در آید.

  در این بحث بر آنیم تا درمورد دوران نوجوانی و بلوغ و گرایش نوجوانان به سمت رفتارهای پر خطربحث کنیم.

   نوجوانی فصل شورانگیز زندگی و مظهر نشاط و سازندگی است.روح لطیف و قلب ظریف نوجوان جلوهٔ زیبای آفرینش و صحیفه‌ مصفای هستی است.شور زندگی و آهنگ سازندگی در نگاه روشن و امیدوارنوجوان متجلی است.اگر شور و احساس نوجوانی با شعور عمیق دینی و سلاح توانای ایمان الهی تجهیز شود، سعادت نسل جوان و سلامت جامعه تضمین خواهد شد.

     گام اول در این راه شناخت اصولی و علمی ویژگی‌های شخصیتی و نیازهای اساسی نوجوانان در دوران بلوغ است.بی‌تردید شناخت،همدلی می‌آفریند و برای اهتمام به این امر خطیر باید به مشارکت فرهنگی و فراگیر اقدام کرد و این جز با همدلی، همزبانی و همراهی با نوجوانان میسّر نخواهد بود.

   از دیدگاه قرآن، آغاز تغییر و تحولات جسمانی دوران بلوغ، مرز خروج انسان از دنیای کودکی ورود به دنیای بزرگسالی است.از این زمان دیگر فرزندان در زمرهٔ کودکان نبوده و باید همچون بزرگسالان مؤدب به آدابی شوند و پدر و مادر اولین کسانی هستند که باید به این امر مهم توجه داشته باشند وبدانند که فرزندانشان دیگر کودک نیست و وارد مرحله مهم و حساسی از زندگی خود شده است؛مرحله‌ای که باید با همدلی و کمک پدر و مادرش آن را سپری کند و به سرانجام برساند.

   دورانی که نوجوان با تغییر و تحولات شدید جسمی، فکری و عاطفی، اخلاقی و اجتماعی روبرو می‌شود.و حتی از دیدگاه برخی روانشناسان عنوان «تولد دوباره» را به خود گرفته است.

 

 نظر دهید »
  • 1
  • 2

مدرسه علمیه الزهراء خمینی شهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • عمومی
    • پزشکی
  • مذهبي
    • اخلاقی
  • مناجات
  • آشپزی
  • خاطرات شهدا و بزرگان
  • خانه داری
  • مهدویت و فرهنگ انتظار در فضای مجازی
  • احادیث نورانی معصومین(ع)
  • چکیده پایان نامه های مدرسه
    • مقاله
  • علمی
  • معرفی کتاب
  • روانشناسی
  • دل نوشته های یک طلبه
  • سیره اهل بیت علیهم السلام
  • اطلاع رسانی برنامه ناب رسانه
  • کلام ناب بزرگان
  • شعر
  • علما
  • جملات تامل برانگیز
  • خبرهاي مدرسه
    • فرهنگي
    • پژوهش
    • آموزش
  • احکام

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
ایامم را به یاد خود آباد ساز و پیوسته در خدمت خویش مستدام دار و کردارم را پذیرا باش.«امیر المومنین(ع)»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس