عنوان مقاله بررسی تطبیقی رابطه هوش معنوی و عزت نفس در میان دختران دانشجو و خواهران طلاب علوم دینی
محققان :محسن کریم زاده بارده : [1]کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی،مدرس آموزشکده فنی و حرفه ای سما نجف آباد
مهناز زمانی : کارشناسی ارشد الهیات، مشاور حوزه علمیه الزهراء(س) خمینی شهر
چکیده
سیر پرشتاب تغییرات و تحولات در تمامی ابعاد زندگی بشر باعث شده تا طی چند دهه اخیر محققان با تعمق و توجه بیشتری به مفهوم هوش و جایگاه آن در زندگی و کار بپردازند.در این بین، یکی از ابعاد هوش تحت عنوان «هوش معنوی» جـزو عرصههایی است که تحقیقات چندان منسجم و نظاممندی در جهت شناخت و تبیین ویژگیها و مؤلفههای آن در حد و اندازه سایر انواع هوش صورت نپذیرفته است و به همین دلیل رابطه میان هوش معنوی و سایر متغیرها نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با عنوان بررسی تطبیقی رابطه هوش معنوی و عزت نفس در میان دختران دانشجو و طلاب علوم دینی انجام شده است . روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و از حيث هدف کاربردي است و جامعه آماري پژوهش شامل دانشجویان دختر آموزشکده سما نجف آباد و طلاب خواهر حوزه علمیه در سال 1393 است. در اين پژوهش براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده که پرسشنامه در دو بخش ، با مجموع 57 سوال و براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت تهیه شده است. ضريب پايايي بدست آمده با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ براي هر يک از پرسشنامهها به ترتيب 926/0و 893/0 به دست آمد و تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از نرم افزار"spss 21 "انجام پذیرفته است. نتایج حاصل از یافته های این پژوهش نشان داد که بین دختران دانشجو و طلاب علوم دینی از نظر سطح هوش معنوی تفاوت وجود دارد و سطح هوش معنوی طلاب علوم دینی بالاتر از سطح هوش عنوی دختران دانشجو می باشد . همچنین در ارزیابی سطح عزت نفس دختران دانشجو و طلاب علوم علوم دینی تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. میزان ضریب هبستگی بین هوش معنوی و عزت نفس دردختران دانشجو و طلاب علوم دینی به ترتیب541/0 و 638/0 بود که حاکی از وجود رابطه و تاثیر معنادار هوش معنوی بر سطح عزت نفس افراد دارد.
واژگان کليدي: هوش ، هوش معنوی ، عزت نفس