شما باید فرد بهتری باشید
شما باید فرد بهتری باشید
یکی از کلیدهای موفقیت در هر چیز این است که نکات مثبت هر چیزی که بقیه آن را منفی میبینند را ببینید
اولین واکنش تان را متوقف کنید
اگر اولین واکنش تان حمله به فرد منتقد یا حالت تدافعی گرفتن است، قبل از نشان دادن هر نوع واکنشی یک دقیقه صبر کنید. یک نفس عمیق بکشید و کمی به آن موضوع فکر کنید.
ما هم وقتی مورد انتقاد قرار میگیریم اوّل کمی عصبانی میشویم امّا به خودمان یاد داده ایم همان لحظه برخورد نکنیم. با کمی فاصله پاسخ دهیم. این مدت زمان سبب می گردد قبل از واکنش اولیه، کمی به موضوع فکر کنیم. این زمان باعث میشود کمی منطق روی کار بیاید و احساسی تصمیم نگیریم. نمیگوییم احساسات بد است امّا وقتی احساسات منفی باشد، بهجای این که نفع برساند، آسیب میرساند.
منفی را به مثبت تبدیل کنید
یکی از کلیدهای موفقیت در هر چیز این است که نکات مثبت هر چیزی که بقیه آن را منفی میبینند را ببینید. بیماری باعث میشود از برنامه ورزشی تان جا بمانید؟ این میتواند یک استراحت خوب باشد. از کارتان خسته شده اید؟ میتواند وقتی باشد برای نگرش دوباره به زندگی تان و پیدا کردن یک کار بهتر.
با انتقاد هم باید همین طور رفتار کنید: باید نکات مثبت آن را ببینید. شاید به نظر بی ادبانه و توهین آمیز بیاید امّا در اکثر انتقادات، نکته مثبتی هم وجود دارد و آن یک فیدبک صادقانه و پیشنهادی برای پیشرفت است.
انتقاد را فرصتی برای پیشرفت بدانید. بدون پیشرفت در زندگی به رکود میرسیم. پیشرفت رکن حیاتی زندگی است.
از منتقدتان تشکر کنید
حتی اگر فردی با بی ادبی و توهین از شما انتقاد کرد، از او تشکر کنید. ممکن است روز بدی را داشته است یا شاید هم کلاً آدم منفی باشد. امّا با همه این حرفها، رفتار و قدردانی شما آن ها را خلع سلاح میکند.
میدانید؟ این عادت تشکر از منتقد در ما باعث شده که خیلی از منتقدین مان را به خوانندگانی پر و پا قرص تبدیل کنیم. همه این به خاطر یک تشکر ساده برای انتقادشان بوده است. این تشکر برای آن ها غیرقابل انتظار بوده و معمولاً نظرشان را از منفی به مثبت تبدیل کرده است.
و حتی اگر منتقد تشکر شما را به طریقی مثبت دریافت نکند، باز هم برای خودتان بهتر است. این راهی است که به خودتان خاطرنشان کنید انتقاد چیز خوبی برای تان بوده و با این کار میتوانید تواضع و فروتنی داشته باشید.
از انتقادات درس بگیرید
بعد از این که با دیدی مثبت به انتقادات نگاه کرده و از منتقدتان تشکر کردید، سر کار قبل تان برنگردید. باید برای پیشرفت تلاش کنید.
این مسئله برای بعضیها خیلی سخت است چون معمولاً تصور میکنند همیشه حق با آنهاست. اما هیچ کس نیست که همیشه حق با او باشد. درواقع ممکن است شما اشتباه کرده باشید و حق با فرد منتقد باشد. پس باید ببینید که آیا میتوانید چیزی را در خودتان طوری تغییر دهید که به سمت مثبت برود. بعد زمان ایجاد تغییر است.
شما باید فرد بهتری باشید
خیلی وقتها انتقاد را یک حمله شخصی و توهین تصور میکنیم. امّا این طور نیست. البته ممکن است گاهی این طور باشد ولی نباید آن را این طور قلمداد کنیم. انتقاد را باید انتقاد بر رفتارمان تلقی کنیم نه انتقاد بر خودمان به عنوان یک شخص. اگر این کار را بکنید، دیگر احساسی به آن انتقاد نگاه نخواهید کرد و نکات مثبت آن را خواهید دید.
امّا کاری که اکثر ما میکنیم این است که انتقاد را یک حمله شخصی تصور کرده و با حمله به آن واکنش میدهیم. «من اجازه نمی دهم کسی با من این طور حرف بزند.» مخصوصاً اگر این انتقاد در جمع صورت گرفته باشد، مثلاً در نظرات مربوط به یک مقاله. باید از خودتان دفاع کنید و به فرد حمله کننده حمله کنید، درست است؟
نه کاملاً اشتباه است. با حمله به فرد مهاجم شما به سطح آن فرد نزول خواهید کرد. حتی اگر آن فرد واقعاً بی ادبی و توهین کرده باشد، شما نباید همان طور به او پاسخ دهید. شما هم نباید همان گناهان را انجام دهید.
«شما باید فرد بهتری باشید.»
اگر بتوانید در برابر آن حمله آرامش خود را حفظ کنید و با ادب و احترام به آن انتقاد واکنش دهید، آن وقت میتوانید فرد بهتری باشید. و این کار دو فایده دارد:
1- دیگران تحسین تان خواهند کرد و فکر بهتری درمورد شما میکنند. مخصوصاً اگر واکنش تان مثبت باشد و خیلی خوب با انتقاد برخورد کرده باشید.
2- خودتان احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا میکنید. با شرکت در یک حمله شخصی خودمان را زشت جلوه خواهیم داد امّا اگر به توانیم خودمان را بالاتر از آن سطح نگه داریم، حس خوبی نسبت به آن چه هستیم پیدا میکنیم. و این بهترین و بالاترین فایده است.
به نقل از شبکه قرآن و معارف