• خانه 
  • امامان در عالم مثال به چه کیفیت بودند؟ 
  • تماس  
  • ورود 

ذكر جادویی آرامش‌بخش!

23 اردیبهشت 1393 توسط حاتم
نماز چگونه به انسان آرامش اعطا می‌كند؟

بارها شنیده‌ایم كه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» یاد خدا دل‌ها را آرام می‌كند؛ اما منظور از ذكر خدا چیست؟ در آموزه‌های اسلامی از فریضۀ نماز به‌عنوان یكی از بزرگ‌ترین اذكار الهی یاد شده است. در این یادداشت، دربارۀ قابلیت‌های روح‌افزای ستون دین‌مان (نماز) صحبت می‌كنیم‌.

بارها شنیده‌ایم كه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» یاد خدا دل‌ها را آرام می‌كند؛ اما منظور از ذكر خدا چیست؟ در آموزه‌های اسلامی از فریضۀ نماز به‌عنوان یكی از بزرگ‌ترین اذكار الهی یاد شده است.

انسان وقتی تكبیر می‌گوید و نمازش را آغاز می‌كند، از زمین فاصله گرفته و پرواز می‌كند[1] و خود را به منبع اصیل و حقیقی آرامش (خداوند) متصل می‌كند؛ اگر دل قرار گیرد‌، تمام وجود انسان آرام می‌شود و فكر و ذهن و همۀ حواس تسكین پیدا می‌كند. نماز به زندگی جهت می‌دهد و مسیرش را هدایت می‌كند.[2] گام‌نهادن در مسیر مطمئن بر اعتماد‌به‌نفس انسان می‌افزاید‌. كسی‌كه با نماز انس پیدا كند، با اتكای بر خالقش سنگ صبور بی‌نظیری را یافته كه هیچ‌گاه اسرارش را فاش نمی‌سازد و هرگز به او خیانت نمی‌كند.

اگر نماز با توجه و حضور قلب خوانده شود، وجود انسان از سیاهی‌ها و گناهان پاك می‌شود‌. در این حالت، انسان به اطمینان خاطر می‌رسد كه با گوش‌‌سپردن به دستور آفریدگار‌، رضایت او را جلب كرده است. «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِی نماز را به‌خاطر یاد من به‌پا دارید».[3] نماز سخن گفتن با خداست. وقتی با كسی صحبت می‌كنیم، با او از غم‌ها و شادی‌های‌مان حرف می‌زنیم و احساس سبك‌شدن می‌کنیم‌. امام‌علی‌(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «غم و اندوه خود را در پیشگاه خداوند مطرح کن تا غم‌های تو را برطرف کند و در مشکلات تو را یاری رساند… .»[4] مؤمنان این امكان را دارند كه با منبعی نامحدود و با قدرتی مطلق گفت‌و‌گو كنند و به او تكیه زنند و از اینكه هم‌صحبتی این‌چنین دارند، احساس غرور و شادی نمایند‌. در نقطۀ مقابل، اگر انسانی در نماز و ارتباط با معبود سستی كند، به مشكل برخواهد خورد. در قرآن مجید می‌خوانیم‌: «‌من اعرض عن ذكری فان له معیشة ضنكا»[5] هر‌كس از یاد من دل بگرداند، پس زندگى دشوارى خواهد داشت.

كسی‌كه نماز می‌خواند، علاوه‌بر برخورداری از مزایای دنیوی نمازش از اجر و پاداش اخروی هم بهره‌مند می‌شود و ذخیره‌ای معنوی برای خود جمع‌آوری می‌كند‌. این پس‌انداز آینده‌نگرانه به انسان قوت قلب می‌بخشد و غم و ناراحتی را از او می‌زداید. در قرآن كریم آمده است‌: «‌ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات واقاموا الصلاه و آتوا الزكاة لهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون‌« همانا کسانى‌که ایمان آورده و عمل‏هاى شایسته انجام داده و نماز را به‏پا داشته و زکات پرداخته‏اند، براى آنان در نزد پروردگارشان پاداشى درخور شأن آن‌هاست و نه بیمى بر آن‌هاست و نه اندوهى خواهند داشت‌.[6]

نماز قلب را زنده و با‌طراوت نگه می‌دارد.[7] بین تقید به نماز و كاهش میزان اضطراب‌، رابطۀ مستقیمی وجود دارد و هرقدر تقید به این فریضه بیشتر باشد، مقاومت انسان در مواجهه با استرس كم می‌شود‌.[8] نتایج تحقیقات علمی گویای آن است كه وقتى مردم دعا مى‌كنند و نماز مى‌خوانند، فشار خونشان به‌گونه‌اى محسوس كاهش مى‌یابد و میزان متابولیسم بدن و شمار ضربان قلب و تنفس، مانند واكنش‌هاى آرام‌بخش تنظیم و تعدیل مى‌شود.[9]

با نماز، انسان به این باور مى‌رسد كه رهایی از ناراحتى‌هاى درونى، آسان و هموار است. این حالت، به‌خاطر ثباتى است كه خداوند در دل او ایجاد مى‌كند. نماز انسان را از پلیدی‌ها دور می‌كند[10] و روح و روان را از گناهان مبرا می‌کند. در چنین حالی، انسان كمتر احساس ضرر می‌كند و سبك‌بالی را تجربه می‌كند‌. انسانی كه در برابر خدای خود سجده و تعظیم می‌كند‌، خضوع و فروتنی را تمرین می‌كند. او دیگر با كبر و فخرفروشی نسبتی ندارد و دغدغۀ برتری‌جویی بر دیگری را در سر نمی‌پرواند؛ بلكه قصد و نیتش كمك و مدد به هم‌نوعش در عرصه‌های مختلف است. كسی‌كه با نماز رابطۀ خوبی برقرار كرده، علاوه‌بر اینكه خود را از تنش رها می‌سازد، در تعامل با دیگران نیز رفتاری مسالمت‌جویانه داشته و صلح و صفا و صمیمیت را برایشان به ارمغان می‌آورد‌.



[1]. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرماید: الصّلاة معراج المؤمن.

[2]. ر.ك: عزیزى تهرانى، على‌اصغر(۱۳۷۵)؛ حضور قلب در نماز، قم: انتشارات اسلامى حوزه علمیه قم، صص 41تا45.

[3]. طه، 14

[4]. نهج البلاغه، نامه 31.

[5]. طه، 124.

[6]. بقره، ۲۷۷.

[7]. امام‌سجاد(ع) : «بِذكرِكَ عاش قَلْبى» من، با یاد خدا دلم زنده است (فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی).

[8]. پناهى، على‌احمد(۱۳۸۴)؛ آرامش در پرتو نیایش، قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، ص 15.

[9]. ستاد اقامه نماز، نیایش: كتاب پژوهشى مطالعاتى نماز، شماره 10‌و‌‌11، تهران: انتشارات ستاد اقامه نماز، 1381، ص 189.

[10]. «انّ الصّلاة تنهی عن الفحشاء و المنكر».


نویسنده : محمدحسن شاهنگی

 


جهت کپی برداری از مطلب سه صلوات عنایت فرمایید
مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: مذهبي لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مدرسه علمیه الزهراء خمینی شهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • عمومی
    • پزشکی
  • مذهبي
    • اخلاقی
  • مناجات
  • آشپزی
  • خاطرات شهدا و بزرگان
  • خانه داری
  • مهدویت و فرهنگ انتظار در فضای مجازی
  • احادیث نورانی معصومین(ع)
  • چکیده پایان نامه های مدرسه
    • مقاله
  • علمی
  • معرفی کتاب
  • روانشناسی
  • دل نوشته های یک طلبه
  • سیره اهل بیت علیهم السلام
  • اطلاع رسانی برنامه ناب رسانه
  • کلام ناب بزرگان
  • شعر
  • علما
  • جملات تامل برانگیز
  • خبرهاي مدرسه
    • فرهنگي
    • پژوهش
    • آموزش
  • احکام

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
ایامم را به یاد خود آباد ساز و پیوسته در خدمت خویش مستدام دار و کردارم را پذیرا باش.«امیر المومنین(ع)»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس