چکیده پایان نامه سطح 2 با موضوع مسئولیت پذیری از دیدگاه قرآن
محقق: اکرم جعفری
استاد راهنما: آقای محسن برقی کار
چکیده:
te mso 9]>
اي اوست و پيوسته به سوي او در تكاپو مي باشد.
لذا هدف از خلقت او نيز نايل آمدن به تكامل انساني و قرب الهي در نظر گرفته شده است. از سوي ديگر انسان موجودي متعهّد و مسئول است و اين تعهّد و مسئوليت در رابطه با هدف داري آفرينش و جايگاه انسان با توجّه به امتيازات او بر ساير موجودات عالم معنا پيدا ميكند به همين خاطر بايد طوري تربيت شود كه خود را بشناسد و بداند چه وظيفه و مسئوليتي بر عهده دارد و آن را به مرحله اجرا و عمل در آورد.
امر تعهّد و مسئوليت هم از درون انسان سرچشمه مي گيرد و هم در قرآن بر اساس آنچه ما احساس مي كنيم، مسئوليت سنگين بر عهده ي انسان گذاشته شده است. به طوري كه اين مسئوليت به آسمان، زمين و كوه ها عرضه شد و آنان به ضعف و ناتواني خود اقرار كردند ولي انسان آن را پذيرفت.
نظام حقوقي اسلام، نظام تكليف گرا است، در واقع حقوقي است كه انسان هاي ديگر بر ما دارند و مسئوليتي كه ما در قبال ديگران داريم و به همين دليل اسلام به ما مي گويد:
كه انسان در هر عصر زماني با توجّه به مقتضيات زمان خود ابتدا بايد به مسئوليت خود آگاهي و شناخت پيدا كند و سپس آگاهانه در مسيري كه براي او معيّن شده قدم بر دارد از سوي ديگر از نظر اسلام فرد و اجتماع هر دو اصالت دارند و داراي حقوق و تكاليف متقابلي مي باشند. اصلاح جامعه به اصلاح فرد وابسته است و وقتي محيط اجتماعي سالم مي گردد كه افراد آن مسئوليت پذير و پرهيزگار بوده و پيوسته در راه اصلاح خويش قدم بر دارند. مسئوليت پذيری در جنبه ی فردي عاملي براي سازندگي انسان و وسيله اي جهت هدايت و رشد او و در جنبه ی جمعي عاملي براي هم سازي و تفاهم و حيات اجتماعي تؤام با صلح و سعادت است.
داشتن صفت «مسئوليت پذيري» نه تنها مسلمان را به پيوند الهي به جامعه اسلامي همهی مسلمين پيوند ميدهد بلكه احساس مسئوليت در برابر همه بشريت را در دل آنان پرورش مي دهد و به نجات مستضعفین و محرومين جهان و مبارزه با طاغوت ها و مستكبران و از ميان برداشتن موانع موجود بر سر راه نشر حق را به دنبال دارد.
واژگان كليدي: مسئوليت، تعهّد، وظيفه، حق، تكليف.