انتظار نزد مسلمانان (از اهل سنت)
انتظارِ «مهديِ نجاتبخش» (عليهالسّلام) اختصاص به شيعه ندارد، روايات متواتر بسياري درباره مهدي(عج) از طرق اهل سنّت با سندهاي صحيح ومستفيض در دست است که نميتوان در آنها تشکيک کرد، چنان که از طرق شيعه اماميه نيز چنين رواياتي رسيده است.
«عبدالرحمن ابن خلدون» - از دانشمندان قرن نهم هجري - صاحب «مقدمه» مشهوري که بر کتاب «اَلْعِبَر» [1] نوشته، ميگويد:
«بدان که مشهور اهل اسلام در طول اعصار بر اين عقيدهاند که به ناچار در آخرالزمان مردي از اهل بيت ظهور خواهد کرد که دين را تأييد کند وعدالت را ظاهر سازد ومسلمانان از وي پيروي کنند. او بر ممالک اسلامي استيلا خواهد يافت ونام مقدّسش «مهدي (عج)» است. خروج دجّال وحوادث ديگر پس از آن، واين که «عيسي (عليهالسّلام)» در پي او خواهد آمد ودجّال را خواهد کشت يا با او خواهد آمد ودر کشتن دجّال ياور وي خواهد بود ودر نمازش به مهدي (عليهالسّلام) اقتدا خواهد کرد از نشانههاي ثابت ظهور است که در منابع روايي صحيح ذکر شده است.» [2] .
شيخ عبدالمحسن العبّاد - مدرّس دانشگاه اسلامي مدينه منوّره - در بحثي ارزشمند ميگويد:
«در پي حادثه دردناک حرم، سؤالهايي مطرح شد. برخي دانشمندان در راديو وروزنامهها درستيِ بسياري از سخنان رسيده از رسول خدا (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) را درباره حضرت مهدي (عليهالسّلام) تأييد کردند مانند شيخ عبدالعزيز بن صالح، امام وخطيب مسجد نبوي. شيخ عبدالعزيز بن عبدالله بن باز - رئيس اداره پژوهشهاي علمي ودعوت وارشاد - نيز در يکي از روزنامهها حادثه حرم را با استناد به احاديث صحيحِ مستفيض از رسول اکرم (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) به اثبات رسانيد.»
شيخ عبدالمحسن العبّاد ميافزايد:
«من اين رساله را به منظور تبيين سخن خروج مهدي آخرالزمان - که روايات صحيحي بر آن دلالت دارد ودانشمندان اهل سنّت از قديم وجديد، مگر ندرتاً، بر آن بودهاند - به رشته تحرير درآوردهام.» [3] .
ابن حجر هيثمي در «الصواعق المحرقّه» در تفسير سخن خداوند تعالي: «وَ اِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها…» [4] مينويسد:
«مقاتل وپيروان وي از مفسّران، گفتهاند اين آيه درباره حضرت مهدي (عليهالسّلام) نازل شده است، واحاديثي که تصريح به اين نکته دارند که وي از اهل بيت پيامبر اکرم (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) است، خواهد آمد، بنابراين در آن دلالتي است بر برکت در نسل فاطمه وعلي - رضي الله عنهما - واين که از آنان فرزندان پاکيزه فراواني ظهور خواهد کرد وخداوند نسل آنان را مفاتيح حکمت ومعادن رحمت قرار داده است. راز اين نکته اين است که رسول اکرم (صلّي اللّهُ عليه و آله و سلّم) براي علي وفاطمه وفرزندانش دعا کرد تا از شرّ شيطان رانده شده محفوظ مانند.» [5] .
«شيخ ناصرالدين الباني»، از شيوخ معاصر حديث، در مجله «التمدن الاسلامي» مينويسد:
«امّا مسأله مهدي (عليهالسّلام)، بايد دانست که درباره خروج (قيام) وي احاديث صحيح فراواني نقل شده است. بخش وسيعي از آنها داراي اسانيد تأييد شدهاي هستند که نمونههايي از آنها را در اينجا نقل ميکنيم.» [6] .
سپس دستهاي از اين احاديث را متذکر ميشود.
1.عنوان کامل این کتاب"العبر و دیوان المبدأ و الخبر فی ایام العرب والعجم و البریر” است.
2. مقدمه ابن خلدون،ص311
3. مجله الجامعة الاسلامیة- شماره45
4. سوره زخرف،آیه61
5. ابن حجر میثمی،الصواعق المحرقة،ج1،ص240
6. مؤلف محترم در اینجا شماره مسلسل مجله را ذکر نکرده است.(مترجم)
“ گرفته شده از سی دی موعود”