ابعاد و مراحل معرفت به امام زمان(عج) چیست؟
حجت الاسلام میرباقری در برنامه سمت خدا درخصوص ابعاد و مراحل معرفت به امام زمان(عج) گفت: معرفت امام دو جنبه دارد. امام زمان از عالم غیب آمده اند و در روایات و قرآن آمده این کتاب ما برای هدایت متقین است (هدي للمتقين الذين يومنون بالغيب ) این غیب تفاسیر مختلفی دارد در بعضی از روایات به امام زمان تفسیر شده است. امام یک جنبه جسمانی و یک جنبه باطنی دارد. همانگونه که در زیارت جامعه آمده جسم شما در اجسام است، روح شما در ارواح است، نفس شما در نفوس است.
جنبه جسمانی امام بسیار مهم است یعنی جسم امام هم با بقیه اجسام فرق دارد.همانگونه که در قرآن آمده اول جسم به مرحله اعتدال می رسد سپس روح دمیده می شود. جسم باید به گونه ای باشد که بتواند حامل روح امام باشد.
اگر عالمی برپاست برای حضور جسم امام است. ولی آن چیزی که امام را به این کمالات والا میرساند روح است. به همین دلیل شیطان رانده شد جسم را دید ولی روح را ندید و سجده نکرد .
امام همیشه ناظر بر ما است. تمامی اعمال ما بر خدا و رسولان و مومنان پوشانده نیست. در روایات مومنان به اهل بیت تفسیر شده اند.
روایتی در کافی آمده که چطور امام در جایی نشسته ولی همه عالم را میبیند؟ فرمودند امام دارای روح القدوس است.
روح القدوس محدود به دیوار و … نیست.این یکی از شئونی است که مقام امامت را بالا میبرد. همه مومنین می تواند به مراتبی از معرفت امام برسند و همان اندازه بهره مند بشوند.
زمانی که امام به امامت میرسد بین او و خداوند متعال عمودی از نور قرار داده میشود .امام در آن عمود نور تمام عالم و تمام اسرار عالم را میبیند.
مداومت بر صلوات امام رضا برای امام زمان مقاماتی را برای انسان می آورد که قبل از زیارت جامعه کبیره نقل شده است.
امام سرشار از رحمت و مهربانی است.زمانی که امام زمان ظهور میکنند تمام عالم پر از ظلم و جور و تاریکی و ظلمت است و حضور امام باعث روشنی میشود وجامعه پر از عدل میشود. کلمه تامه خدا که عین عدل است امام زمان است.امام کلمه ایمان است.
معرفت از عالم بالا می آید.معرفت امام زمانی حاصل میشود که حقیقت امام در دل و قلب انسان ظهور پیدا کند.اگر کسی به معرفت امام برسد از خورشید برایش آشکارتراست.
معرفت اعطایی است و از عالم بالا می آید و آن چیزی نیست جر اینکه به اندازه ظرفیت انسان به او اعطا می شود.
معرفت الامام با ظهور امام به قلب انسان صورت می گیرد. معرفت مقدماتی دارد.در روایات آمده است .امام مراحل آنرا به سه قسمت تقسیم می کند.انسان به جایی برسد که حقیقت را به اندازه ی خودش درک کند.
۱- وادی تسلیم- انسان چشم و گوش و زبان و همه اعضاء را ، خود سپاری کند.
۲- وادی تطهیر- شستشوی قلب و آمادگی برای تجلی نور
۳- وادی تنبیر- اگر انسان به مراحل بالا برسد دارای معرفت به امام زمان می شود.
تسلیم از انسان بر می آید و قدم اولی است که انسان در راه بدست آوردن معرفت بر میدارد.
اینها همه مقدماتی است برای رسیدن به مقامی که انسان بتواند به معرفت امام زمان (عج) برسد.