• خانه 
  • امامان در عالم مثال به چه کیفیت بودند؟ 
  • تماس  
  • ورود 

"توبه واقعی (از ته دل)"

04 اردیبهشت 1399 توسط حاتم

? از مهمترین وظایف شیعیان نسبت به امامِ عصر، انجام توبه واقعی است. یکی از اصلی ترین دلایل غیبت امام زمان، گناهانی است که از انسان ها سر می زند.

 

❤️ امام زمان در نامه خود به شیخ مفید، گناهان ما را دلیل اصلی غیبت می دانند و می فرمایند: 

پس تنها چیزی که ما را از آنان پوشیده می دارد، اعمال ناخوشایندشان است که به ما می رسد و از آنان نمی پسندیم و انتظار نداریم. 

? کتاب مکیال المکارم ج۲

? “دَلیلِ غِیْبَتِ تُو، مَنَمْ، می دانَمْ”

 نظر دهید »

اطاعت محض از امام مهدی(عج) تمرین عملی انتظار است

07 آذر 1395 توسط حاتم

حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، کارشناس مباحث مهدوی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال تلگرامی آینده نگاری ایران می نویسد:

«انتظار» یک تکلیف دینی است که می تواند تبدیل به سیر عرفانی – روحی شود. در این منظومه عرفانی، اطاعت از ولیِّ خدا، رکن اصلی سیر و سلوک است. در واقع ایمان، معرفت، محبت و اطاعت در برابر پروردگار ، خلاصه عرفان اسلامی است و هر کس می خواهد در یک سیر عرفانی به مقام نصرت و یاری امام مهدی (عج) نائل شود، باید گام در وادی اطاعت و فرمانبری بگذارد و مطیع دستورات او – چه در دوران غیبت و چه در عصر ظهور- باشد.

ایمان، مهم ترین داشته یک انسان منتظر است که در« اطاعت» از ولیّ الهی، خود را نشان می دهد؛ چرا که نمی توان ادعای ایمان به شخصی داشت، ولی از او اطاعت نکرد؛ چنان که محبت نیز جز به اطاعت معنا و مفهوم نمی یابد.

کسی که به ولیّ و حجت خدا ایمان دارد، از دستور او پیروی کرده و از آن سرپیچی نمی کند. مهم تر از این هر کسی بخواهد به تقوای الهی برسد و از خشم و عذاب الهی در امان باشد، می بایست ولایت ولیّ او را بپذیرد و مطیع او باشد. خروج از تاریکی ها و گمراهی ها و رهنمون شدن به نور، از نتایج و آثار پیروی و اطاعت از ولایت حجت الهی است.

بر این اساس یکی از راه های قرار گرفتن در سپاه مهدوی، اطاعت مطلق از آن حضرت(عج) و ذوب شدن در ولایت او است؛ چرا كه اطاعت از برگزیده الهی، اطاعت از خداست. پيامبر(ص) در توصيف ياران حضرت مهدي(ع) فرمودند: «آنان در اطاعت از امام خود كوشا هستند»(بحارالانوار، ج 52، ص309، ح4) و امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هُم اطوع من الامه لسیدها»؛ «اطاعت و فرمان‌پذیری منتظران از امام زمان (عج)، افزون‌تر از اطاعت و فرمانبری كنیزی از مالك و مولای او است»(بحارالانوار، ج 52، ص308).

اطاعت از ولیِ خدا، همانند اطاعت از پروردگار است؛ از این رو وظیفه و تکلیف بایسته انسان منتظر، پیروی و اطاعت از امام زمان(عج) است و بدون اطاعت از او، نصرت و یاری آن حضرت(عج) امکانپذیر نیست و حتی ادعای عشق و محبت بدون ولایت مداری و اطاعت محض، معنا ندارد و مدعی آن ، از صداقت بی بهره است. خداوند متعال به پیامبرش می‌فرماید: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمْ اللَّهُ»؛ «بگو، اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد «.

انتظار یک سیر مستمر و مداوم است که از دوران غیبت شروع شده و به عصر ظهور امتداد می یابد و به همین جهت اطاعت زیربنای اصلی آن است و کسی که در این دوران از امام خود، اطاعت کاملی داشته باشد، یقینا در هنگامه ظهور و حکومت جهانی آن حضرت(عج) نیز از او اطاعت خواهد کرد: «طوبی لشیعه قائمنا المنتظرین لظهوره فی غیبته، المطیعین له فی ظهوره» ؛ «خوشا به حال شیعیان مهدی قائم (عج)، آنان كه در دوران غیبت او چشم انتظار ظهور اویند و در دوران ظهورش سرسپردگان اوامر او.» (بحارالانوار، ج52، ص150).

تمرین عملی انتظار واقعی و سلوک قلبی منتظرانه، در گرو اطاعت واقعی از دستورات و خواسته های امام زمان(عج) است و کسی که در این دوران، از امام خود تبعیت و پیروی نمی کند و تابع آرا و اهدای شخصی یا گروهی است، نمی تواند شایستگی نصرت آن حضرت(عج) را پیدا کند.

 نظر دهید »

علت توصیف حضرت مهدی(ع) به بقیه الله

18 دی 1394 توسط حاتم

——————————————————————————–
«بَقِیَّهُ الله» در آیه ۸۶ سوره هود، تفسیر به وجود مهدى (علیه السلام) یا بعضى از امامان دیگر شده است(۱) از جمله در کتاب «اکمال الدین» از امام باقر (علیه السلام) چنین نقل شده: نخستین سخنى که مهدى (علیه السلام) پس از قیام خود مى گوید، این آیه است: بَقِیَّهُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین. سپس مى گوید: منم بقیه الله و حجت و خلیفه او در میان شما، آنگاه هیچ کس بر او سلام نمى کند مگر این که مى گوید: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّهَ اللهِ فِی أَرْضِه .(۲)

آیات قرآن هر چند در مورد خاصى نازل شده باشد، مفاهیم جامعى دارد که مى تواند در اعصار و قرون بعد، بر مصداق هاى کلى تر و وسیع تر، تطبیق شود. درست است که در آیه فوق، مخاطب قوم شعیب اند، و منظور از «بقیه الله» سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهى است، ولى هر موجود نافع که از طرف خداوند براى بشر باقى مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، «بقیه الله» محسوب مى شود. تمام پیامبران الهى و پیشوایان بزرگ «بقیه الله»اند. تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سرسخت براى یک قوم و ملت باقى مى مانند از این نظر «بقیه الله»اند.

همچنین سربازان مبارزى که پس از پیروزى از میدان جنگ باز مى گردند، آنها نیز «بقیه الله»اند. و از آنجا که، مهدى موعود (علیه السلام) آخرین پیشوا و بزرگ ترین رهبر انقلابى پس از قیام پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) است، یکى از روشن ترین مصادیق «بقیه الله» و از همه به این لقب شایسته تر است، به خصوص که تنها باقیمانده بعد از پیامبران و امامان است. (۳)

——————————————————————————–

(۱) کافى، جلد ۱، صفحه ۴۱۱، حدیث ۲؛ «بحار الانوار»، جلد ۱۰، صفحات ۱۵۳ و ۱۵۴، حدیث ۳، و جلد ۲۴، صفحات ۲۱۱ و ۲۱۲.

(۲) به نقل تفسیر صافى، ذیل آیه مورد بحث؛ «بحار الانوار»، جلد ۲۴، صفحه ۲۱۲؛ اعلام الورى، صفحه ۴۶۳ (دار الکتب الاسلامیه)؛ کشف الغمه، جلد ۲، صفحه ۵۳۴ (مکتبه بنى هاشمى تبریز)؛ کمال الدین، جلد ۱، صفحه ۳۳۰، حدیث ۱۶ (دار الکتب الاسلامیه).

(۳) گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دار الکتب الإسلامیه، چاپ سی و سوم، ج ۹، ص ۲۴۶.

 

 1 نظر

وقتی از ایت الله بهجت پرسیدند :آقا کجاست جواب دادند.........

22 مهر 1393 توسط حاتم




من را نمی شناخت کسی اینجا،

گم نامم و به نام تو می نازم

شادم که مثل عده معدودی،

شعری برای نام نمی سازم

شعرم برای توست شعاری نیست،

کشتی برای موج سواری نیست

باور مکن که دل به زمین دادم،

وقتی تویی بهانه پروازم

هر جا که نام نامی تو آنجاست،

قلبم بهانه غزلی دارد

این سوز ریشه ای ازلی دارد،

پس با غم عزیز تو دمسازم

شعرم اگر چه هیچ نمی ارزد،

سوزانده است نام و نشانم را

می سوزم و به هیزم ابیاتم،

بیتی به عشق شعله می اندازم

یا صاحب الزمان و زمین موعود،

دانای هرکه آمد و هر چه بود

گم نامم و تویی تو،که می دانی،

تنها به نام سبز تو می نازم


 نظر دهید »

خواب امام زمان(عج) را ببینیم؟

24 مرداد 1393 توسط حاتم

شاگرد: استاد ، چکار کنم که خواب امام زمان(عج) رو ببینم؟

استاد: شب یک غذای شور بخور، آب نخور و بخواب.

شاگرد دستور استاد رو اجرا کرد و برگشت.

شاگرد: استاد دیشب دائم خواب آب میدیدم!‏

خواب دیدم بر لب چاهی دارم آب مینوشم

کنار نهر آبی در حال خوردن آب هستم!

در ساحل رودخانه ای مشغول…

استاد فرمود: تشنه آب بودی خواب آب دیدی‏؛‏

تشنه امام زمان(عج) بشو تا خواب امام زمان(عج) ببینی



 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9

مدرسه علمیه الزهراء خمینی شهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • عمومی
    • پزشکی
  • مذهبي
    • اخلاقی
  • مناجات
  • آشپزی
  • خاطرات شهدا و بزرگان
  • خانه داری
  • مهدویت و فرهنگ انتظار در فضای مجازی
  • احادیث نورانی معصومین(ع)
  • چکیده پایان نامه های مدرسه
    • مقاله
  • علمی
  • معرفی کتاب
  • روانشناسی
  • دل نوشته های یک طلبه
  • سیره اهل بیت علیهم السلام
  • اطلاع رسانی برنامه ناب رسانه
  • کلام ناب بزرگان
  • شعر
  • علما
  • جملات تامل برانگیز
  • خبرهاي مدرسه
    • فرهنگي
    • پژوهش
    • آموزش
  • احکام

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
ایامم را به یاد خود آباد ساز و پیوسته در خدمت خویش مستدام دار و کردارم را پذیرا باش.«امیر المومنین(ع)»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس